هو صندوق النقد الدولي بيجيب فلوسه منين؟ ومين اللى بيحط الشروط اللى على اساسها بيتم منح قرض لدولة بعينها أو يتم الرفض ؟ ومين الناس اللى مسيطرة على الصندوق ده ؟ وايه حجم الموال بتاعته ؟ وليه هو أهم وأكبر دائن فى العالم ؟

 

لما أى دولة فى العالم بتتأثر بأى أزمة اقتصادية أول اختيار عندها غالبا بيكون اللجؤ لصندوق النقد الدولى للحصول على قرض باعتباره طوق النجارة المة فى الأوقات الصعبة .. بس عمرك سألت نفسك صندوق النقد بيجيب مليارات القروض دي كلها منين وايه أصلا قصة تأسيس الصندوق ومين أهم الدول اللى بتسيطر عليه ومين الدولة اللى بتمتلك النسبة الأكبر فى رأسمال الصندوق.

وخولنا نقول لحضراتكم فى الفيديو ده شوية معلومات عن صندوق النقد اللى بيعتبر حاليا أهم وأكبر دائن للدول والحكومات فى العالم .. والصندوق مؤسسة مالية دولية أنشت سنة 1944 ومقرها واشنطن وبيبلغ عدد أعضاء الصندوق حاليا 190 دولة.

وقصة تأسيسي الصندوق انه بعد الحرب العالمية التانية اجتمعت 44 دولة من “الحلفاء” في مؤتمر “بريتون وودز” في يوليو1944 بهدف التخطيط لبناء إطار للتعاون الدولي تجنبا للانتكاسة الاقتصادية اللي عانى منها العالم في تلاتينات القرن الماضي وأطلق عليها “الكساد الكبير”.

وفي نهاية ديسمبر 1945 ظهر صندوق النقد الدولي للوجود بصفة رسمية بعد توقيع 29 دولة على ميثاقه في مؤتمر” بريتون وودز” بالولايات المتحدة الأمريكية. وفي مارس 1947، بدأ الصندوق ممارسة أعماله مع 40 عضوا

وتم الاتفاق على التزام كل دولة من الدول الأعضاء بسعر الصرف المحدد لعملتها وانها ما تسمحش ببتقلبات هذا السعر إلا في حدود  1% زيادة أو نقصا ، وسعر الصرف المحدد بيكون على أساس الدولار

وبيعتبر مجلس المحافظين أعلى الهرم التنظيمي في صندوق النقد الدولي، وبيتكون من محافظ ومحافظ مناوب من كل بلد عضو وعادة بيكون من كبار المسؤولين في البنك المركزي أو من وزارة مالية الدولة العضو وبيجتمع المجلس ده مرة واحدة في السنة.

وبيختص الصندوق بتقديم القروض إلى الدول الأعضاء لمعالجة العجز المؤقت في موازين مدفوعاتها وبيعمل على استقرار أسعار الصرف وبيفرض على الدول المقترضة استشارته الأول فى الخطوات اللي هتاخدها لتحسين وضع ميزان مدفوعاتها.

وبيشرف المجلس التنفيذي المكون من 24 عضوعلى المجلس اليومي، ويعدّ المدير العام هو رئيس موظفي الصندوق ورئيس المجلس التنفيذي، ويشرف هو ونوابه على المكاتب والإدارات المتخصصة في مختلف المناطق في العالم.

,الصندوق عبارة عن “جمعية” تم تجميع رأسمالها من الدول الأعضاء ومهمته الأساسية الحفاظ على حصص المساهمين وعدم الإضرار بأموالهم.

والأموال اللي بيقرضها صندوق النقد لأعضائه بشروطه العامة أو غير الميسرة بتيجي من الدول الأعضاء من خلال سداد حصصهم في الأساس

وبيعتمد الصندوق في حساباته على وحدة تسمى “حقوق السحب الخاصة”وهي أصول احتياطية دولية مش عملة معينة وبتعتمد قيمتها على سلة تتكون من 5 عملات هي الدولار واليورو والرنمينبي الصيني والين الياباني والجنيه الاسترليني البريطاني.

وبتبلغ موارد صندوق النقد الدولي الحالية حوالى 982 مليار وحدة حقوق سحب خاصة بتترجم إلى قدرة على الإقراض بنحو 695 مليار وحدة حقوق سحب خاصة ما يقرب من  932 مليار دولار

وبتدين 94 دولة لصندوق النقد، بقيمة 111.098 مليار وحدة حقوق سحب خاصة  ما يوازي (146 مليار دولار).

ونجاح أو فشل برامج الإصلاح مع الصندوق بتعتمد على وجود تفاهم وتفاوض حقيقي بينه وبين الدول لأن الصندوق بيقدم قوالب جاهزة وبيكون واجب الحكومات عرض واقعها المحلي ليتم التنسيق ما بين “الروشتات المعلبة” اللي بيقدمها المقرض الدولي والوضع المحلي وكل ما كان التقارب بين البعدين كل ما كان نجاح الرنامج أكبر

ومن بين  190 دولة بتشارك فى الصندوق بتملك الولايات المتحدة الأمريكية النصيب الأكبر وبتبلغ حصتها حوالى 17.43% من إجمالي الحصص



رابط المصدر

شاركها.